Afavorir l'adquisició de moviments i habilitats és un dels objectius de l'educació física; com també ajudar a conèixer l'entorn.
Què entenem per aprenentatge i aprenentage motor?
L'aprenentatge, en general, consta d'una sèrie de característiques pròpies:
- Dotació genètica/informació avantpassats
- Adaptació medi/mecanismes d'adaptació
- Canvis relativament estables i duraders del comportament
- Procés d'adquisició de múltiples elements de la cultura (procés que millora gradualment)
Gagne: "Canvi en la disposició o capacitat humana amb un caràcter de relativa permanència"
Piaget: "Medi de produir nous aprenentatges"
Per una altra part, tenim el concepte d'aprenentatge motor:
- El moviment del cos desenvolupa la funció més important
- Implica processos perceptius, decisionals i de control
Lawther: "Canvi relativament estable que es produeix en una persona i li permet realitzar un moviment apropiat per a la consecució d'un objectiu"
Singer: "Procés d'adquisició de noves formes de mourer-se"
Grosser i Neumaler (1986): "Proceso de obtención, mejora y automatización de habilidades motrices, como resultado de la práctica de una secuencia de movimientos de manera consciente; consiguiendo una mejora de la coordinación entre el sistema nervioso central y el sistema muscular."
Els tipus d'aprenentatge motor són els següents:
- Imitació: Els nins "copien", "imiten" constanment.
- Transmissió d'informació verbal.
- Descobriment: Solució motriu
- Maduració: La maduració del sistema nerviós es duu a terme segons el desenvolupament del cèfal caudal i proximodistal. Té un ordre, pero hi ha diferències en cadascuna de les persones.
- Creixement: Progressió i esmortiment (més grans, més joves). Dissociació, les parts del cos no aumenten en proporció. Variació del ritme, diferents etapes on es creix més o manco. Alternança, creixement d'amplada i d'altura.
- Gènere: Determinats esteorotips marquen diferències (nosaltres no ho hem de tenir en compte)
- Condició física: Es vol aconseguir una bona condició física.
- Intel·ligència: Hem d'entendre la informació per facilitar la pràctica.
- Motivació: Quan tenim d'aquesta, hi ha més predisposició a fer la tasca.
- Qualitats innates: Intentar en funció de les qualitats, ajudar a cadascú el que li va millor.
Canviant el tema; ara parlarem d'ensenyar i aprendre:
Es tracten de dos fenòmens íntimament lligats però diferents.
Abans de com hem d'ensenyar, s'ha de saber com aprenen els nins.
- Procés ensenyament-aprenentatge:
-S'ha de millorar el rendiment dels alumnes.
-S'ha d'evolucionar cap a conductes més complexes
-Hi existeixen tres fases d'aprenentatge diferenciades:
- Fase cognoscitiva: Exploratoria, natural, ajust global, verbal-motriu, etc
- Fase associativa: Dissociació, diferenciació, reflexió, concentració, etc
- Fase automatització: Estabilització, automatització, autonomia, etc
No hay comentarios:
Publicar un comentario