miércoles, 16 de febrero de 2011

Bloc II. El procés d'adquisició de les habilitats motrius bàsiques.

L'aprenentatge motor i la capacitat de controlar el moviment


Afavorir l'adquisició de moviments i habilitats és un dels objectius de l'educació física; com també ajudar a conèixer l'entorn.
Què entenem per aprenentatge i aprenentage motor?
L'aprenentatge, en general, consta d'una sèrie de característiques pròpies:
  • Dotació genètica/informació avantpassats
  • Adaptació medi/mecanismes d'adaptació
  • Canvis relativament estables i duraders del comportament
  • Procés d'adquisició de múltiples elements de la cultura (procés que millora gradualment)
I, diversos autors han definit aquest concepte:


Gagne: "Canvi en la disposició o capacitat humana amb un caràcter de relativa permanència"
Piaget: "Medi de produir nous aprenentatges"


Per una altra part, tenim el concepte d'aprenentatge motor:
  • El moviment del cos desenvolupa la funció més important
  • Implica processos perceptius, decisionals i de control
Autors que han denominat aquest procés:

Lawther: "Canvi relativament estable que es produeix en una persona i li permet realitzar un moviment apropiat per a la consecució d'un objectiu"
Singer: "Procés d'adquisició de noves formes de mourer-se"
Grosser i Neumaler (1986): "Proceso de obtención, mejora y automatización de habilidades motrices, como resultado de la práctica de una secuencia de movimientos de manera consciente; consiguiendo una mejora de la coordinación entre el sistema nervioso central y el sistema muscular."


Els tipus d'aprenentatge motor són els següents:


  • Imitació: Els nins "copien", "imiten" constanment.
  • Transmissió d'informació verbal.
  • Descobriment: Solució motriu
Els factor individuals de l'aprenentatge motor són:


  • Maduració: La maduració del sistema nerviós es duu a terme segons el desenvolupament del cèfal caudal i proximodistal. Té un ordre, pero hi ha diferències en cadascuna de les persones.
  • Creixement: Progressió i esmortiment (més grans, més joves). Dissociació, les parts del cos no aumenten en proporció. Variació del ritme, diferents etapes on es creix més o manco. Alternança, creixement d'amplada i d'altura. 
  • Gènere: Determinats esteorotips marquen diferències (nosaltres no ho hem de tenir en compte)
  • Condició física: Es vol aconseguir una bona condició física.
  • Intel·ligència: Hem d'entendre la informació per facilitar la pràctica.
  • Motivació: Quan tenim d'aquesta, hi ha més predisposició a fer la tasca.
  • Qualitats innates: Intentar en funció de les qualitats, ajudar a cadascú el que li va millor.


Canviant el tema; ara parlarem d'ensenyar i aprendre:

Es tracten de dos fenòmens íntimament lligats però diferents.
Abans de com hem d'ensenyar, s'ha de saber com aprenen els nins.
  • Procés ensenyament-aprenentatge:
-S'ha de millorar el rendiment dels alumnes.
-S'ha d'evolucionar cap a conductes més complexes
-Hi existeixen tres fases d'aprenentatge diferenciades:
  1. Fase cognoscitiva: Exploratoria, natural, ajust global, verbal-motriu, etc
  2. Fase associativa: Dissociació, diferenciació, reflexió, concentració, etc
  3. Fase automatització: Estabilització, automatització, autonomia, etc

No hay comentarios:

Publicar un comentario