martes, 15 de febrero de 2011

Bloc I. La programació a curt termini. La sessió d'educació física. Organització, estructura, control i temps d'aprenentatge.

Començarem aquest blog dient que l'objectiu PRINCIPAL de l'Educació Física, actualment, és EDUCAR PER A LA SALUT.

Diferències entre sessió Ed.Física-Sessió Aula
L'educació física conté una didàctica perfectament diferenciada a altres matèries com poden ser matemàtiques, català, castellà, plàtica, etc; i molt més complexa de la que poden tenir aquestes.
Les principals diferències entre la sessió de l'aula i la sessió d'educació física, són les següents:
                                                       
             Aula                                                                  E.Física
       
       -Sedentària                                                            -Dinàmica
 
      -Aula habitual                                            -Instal·lació i material específic
                   
      -Roba habitual                                                -Roba i calçat específic

-Implicació básicament cognitiva                         -Implicació: cognitiva, motriu,
                                                                                     afectiva, social 
   -Organització limitada                                          -Organització Oberta

    -Fácil organització                                          -Complexitat organitzativa

   -Menys conflictes interns                                     -Més conflictes interns

     -Acumula tensió                                                -Descarrega tensió

   -No existeix risc físic                                           -Risc físic important

   -Sessions menys motivants                                 -Sessions més motivants

   -Menys relació alumnes                                        -Més relació alumnes

  -Comunicació no verbal                                  -Com. no verbal molt important
  no necessàriament important

 -Difícil mostrar espontaneïtat                            -Més fàcil mostrar espontaneïtat 
             i creativitat                                                           i creativitat

       -No observable                                             -Observable per tothom

 -Menys retenció d'aprenentatges                        -Més retenció d'aprenentatges

 -Resultats no observables al moment                 -Resultats observables al moment

   -Posició destacada del mestre                          -Posició mestre a nivell del grup

  -Contacte físic infreqüent                                      -Contacte físic freqüent

 -Menys cansament físic i psíquic                         -Més cansament físic i psíquic

 -Examen teòric poden copiar                          -Examen pràctic no poden copiar


El concepte de sessió i les seves parts:
  • Programació anual: programació a llarg termini.
  • Unitat didàctica: Programació a mitjà termini.
  • Sessió d'Educació Física: Programació a curt termini.
En quant al concepte d'unitat didàctica:

  •  Definició: Conjunt de sessions amb mateixos objectius generals (conceptuals, procedimentals i actitudinals). Aquest conjunt dona pas a una programació anual caracteritzada per una seqüència ordenada i una temporalització.
  • Elements mínims: Justificació, objectius didàctics, continguts, metodologia i avaluació.
La sessió:

Estructura de la sessió:
  1. Nombre de la sessió en la unitat didàctica
  2. Material i espai utilitzat en la sessió
  3. Competències
  4. Objectius específics de la sessió
  5. Durada de la sessió
  6. Activació, inici o exploració
  7. Activitats, desenvolupament
  8. Teorització, final o síntesi
  9. Observacions
  10. Observacions avaluatives

Parts de la sessió:
  • Activació: Inici, presentació, etc.
  • Activitats: Part principal, desenvolupament, etc.
  • Teorització: Tornada a la calma, relaxació, final, síntesi, etc.
Necessitats dels nins i nines en aquestes etapes
  • Seguretat
  • Descobriment
  • Reconeixement
  • Mourer-se i jugar
  • Responsabilitat
  • Varietat
  • Identificació
Per una altra part, tenim les variables organitzatives en quant a l'organització i control de les sessions d'educació física:
  • Cercar un ensenyament més efectiu per aconseguir els objectius plantejats
  • Màxima participació de l'alumnat
  • Afavorir experiències positives entre l'alumnat per crear un clima emocional favorable
  • Facilitar la individualització
  • Requereix coneixement i estratègies de feina
O, també denominades més clarament:
  • Competència mestre
  • Alumnat
  • Activitats
  • T.organització
  • T.execució
  • Formacions
  • Posicionament
Un mestre ha se ser COMPETENT, és a dir, gaudir d'un conjunt de coneixements, habilitats i qualitats que el permetin realitzar bé les feines demanades.

Hi ha tres tipus de competències:
  • Coneixements: HEM DE SEBRE
  • Capacitats: HEM SE SEBRE FER (FEEDBACK); ensenyar i aprendre. BIDIRECCIONAL.
  • Actituds: HEM DE SEBRE ACTUAR, SEBRE ESTAR.
En quant als alumnes, hem de tenir en compte les qüestions següents:
  • Aspectes evolutius individuals
  • Àmbits de conducta (cognitiu, motriu, afectiu, social...)
  • Necessitats i interessos diversos
Les activitats, per la seva part, han de ser:
  • Dinàmiques (No s'atura de fer feina)
  • Originals (Han de ser)
  • Nivell de dificultat 8estratègies per complicar o facilitar l'activitat segon les necessitats)
  • Adaptabilitat (adaptació al grup heterogeni)
  • Significativitat (sumes/restes, esquerra/dreta)

  • Un concepte de progressió (sempre present en la programació)
  • Motivants
  • Màxim temps de compromís motor
  • Fàcil control per part del mestre
L'organització d'aquestes, per altra banda, es caracteritza per:
  • Formal: predeterminada, organització rígida (No pot sortir perque sinó l'activitat no funciona)
  • Semiformal: mestre controla una part i les disposicions no són excessivament rígides. Es la que més farem servir (Permet canviar la posició, marge de moviment)
  • Informal: Grups ja experimentats i formats (activitats de lliure exploració). Gaudim d'uns determinats hàbits i experiències.
L'execució de les activitats també ha de ser de la següent manera:
  • Simultània: tots els alumnes participen a la mateixa vegada (màxima participació). Es la que més farem servir. Bàsica: tothom fa feina al mateix temps.
  • Alternativa: Participació al 50% (parelles)
  • Consecutiva: Com l'alternativa però amb més de dos alumnes (fileres). Baixa participació. Per exemple: Exercici salts. Per descansar.
Les formacions de les activitats solen ser de diversos tipus:
  • Frontals
  • Circulars
  • Quadrades
  • Lliures
I el posicionament del mestre, pot ser de dues formes:
  • Fora del grup (controla tota la clase)
  • Dins del grup (evolucionant per diferents grups. Feed-back)
Ara, parlarem, del temps d'aprenentatge; en aquesta assignatura, en concret, el temps amb el que comptam és diferent; i, en conseqüència, consta de diferents tipus de temps d'aprenentatge:
  • T' de programa
  • T' ùtil o funcional o real
  • T' disponible per a la pràctica
  • T' de compromís motor
  • T' utilitzat en la tasca
Hem d'intentar optimitzar al màxim els recursos que tenim, per poder aprofitar de la millor manera posible la duració de la classe; que concretament en aquesta assignatura es un poc limitat, degut a l'espai i els sucessos que el determinen.
(Un exemple d'aprofitar el temps pot ser escollir, sempre que es pugui, les primeres hores de classe, o l'hora després del pati, per tal d'agilitzar el procés de la sessió).

I, per finalitzar aquest bloc I, direm una sèrie de reflexions que cal recordar abans de planificar les sessions:
  • Adaptar les activitats al nivell del grup
  • Contingut senzill, fàcil comprensió i realització. Experiències positives
  • Evolucionar d'activitats més senzilles a més difícils
  • Activitats simultànies, parelles, grups
  • Activitats participatives per potenciar. Integrar i cohesionar el grup
  • Agradable, variada, comunicativa (P-A-A-P-A-A)
  • Evitar riscos innecessaris




No hay comentarios:

Publicar un comentario